Kristīna Rozīte: iejādes jātniekiem nepieciešams cīnīties par attīstību!

Sveiki,

Vēlos izteikt savu viedokli par sašutuma pilno rakstu par iejādes tiesāšanu Latvijā.

Esmu ilggadēja iejādes sporta veida atbalstītāja, sportiste un arī trenere. Palika skumji, lasot šo rakstu. Skumji, ka vēlamies augstus rezultātus bez kvalitatīvas jāšanas. Latvijā mazajās grupās iejādē ir ļoti zems līmenis. Ļoti. Jātnieki ienāk manēžā, bet nereti, skatoties no malas, rodas sajūta, ka īsti nav skaidrs, ko tajās četrās sienās darīt. Liela daļa atbildības jātnieku kultūras attīstībā ir jāuzņemas treneriem. Jātnieka sagatavošanā ir jāprot izskaidrot ne tikai faktu no kura burta uz kuru jāiet, bet arī izlasīt shēmas piebildes, kas kurā elementā ir jāparāda.

Iespējams ka liela daļa mazo grupu jātnieku vienkārši pat nezina ko nozīmē muguras caurlaidība, impulss, līdzsvars, kontakta stabilitāte un drošība, zirga atbrīvošana darba procesā. Kā arī nesaprot palīglīdzekļu pielietojumu, nemaz neskatoties uz jātnieka uzsēdes niansēm.Tas taču ir zirga sagatavošanas pamats – zeme uz kuras tiek būvēta iejādes tālākā attīstība. Mazajās grupās zirgs ir jāsagatavo tālākam attīstības procesam gan fiziski, gan psiholoģiski. Trenerim ir jāprot paskaidrot realitāti, izskaidrot būtību.

Ieteiktu šiem anonīmajiem spriedelētājiem tomēr paskatīties pasaules praksi iejādes mazajās shēmās. Pie svešām acīm (starptautiskajām) daudzu rezultāts mazajās grupās nesasniegtu pat 50% slieksni! Varbūt padomāsim – kapēc masveidība ir raksturīga I un II grupā? Kapēc masveidība pazūt pie III grupas; MB, V1, V2, LB shēmām?

Esmu pārliecināta – tas ir tādēļ, ka nespējam iet tālāk, jo nemācamies, bet gan gaidām dāvanas, apbalvojumus par to ka esam uzkāpuši zirgā, nevis analizējam padarīto. Nevēloties saskatīt kļūdas. Neapstrīdu, protams, faktu, ka sacensībās gribas redzēt svaigus tiesnešu sastāvus, bet vai kaut viens ir apdomājis faktu, ka tad starta nauda vairs nebūs desmit lati, bet gan krietni vien vairāk. Sacensības tiesā iejādes meistari, bet viņi to dara entuziasma vadīti, jo mīl šo sporta veidu. Es pat ieteiktu tiesāt vēl stingrāk, protams, pamatojot savu atzīmi. Iespējams, ka būtu nepieciešams veikt izglītojošo darbu – filmēt katru mazās grupas jātnieku, un tad analizēt kas un kapēc tiek ielikts, bet jautājums jau ir tikai tajā – kas to var izdarīt un arī kurš šādu procesu ir gatavs segt? Varbūt, ka vajag mazajās grupās palielināt starta naudu, filmēt un analizēt, tad, iespējams, šie anonīmie rakstītāji pamanīs brāķi savā darbā un nevis tiesnešu acīs.

Pati esmu ar lielu pieredzi iejādē. Katru zirgu strādājot – es mācos. Jo vairāk jāju, jo vairāk saprotu cik daudz vēl nezinu. Nevienu startu nepavadu bez analīzes. Necenšos analizēt tiesnešu darbu, bet gan tikai un vienīgi savējo.

Gribētu ieteikt visiem iejādes jātniekiem cīnīties vairāk par attīstību, nevis mēģināt meklēt tiesnešus, kas par sliktu darbu liktu augstu vērtējumu. Varbūt tomēr nepieciešams būtu vairāk mācīties! Treneriem laikam būtu jāiesaka vairāk strādāt ar saviem audzēkņiem, izskaidrojot iejādes būtību.

Ar cieņu

Kristīna Rozīte

LLU Zirgkopības mācību centra iejādes trenere

Foto atsauce

Atpakaļ

14 komentāri

  • _draugiem_51382

    Sigita Eitcena Manuprāt, ir jāpilnveido iejādes izglītības sistēma valstī, ir jārīko vairāk izglītojošu pasākumu un semināru, kas būtu vērsti tieši uz I-II grupu līmeņa jātniekiem un jaunzirgiem. Īpaši akūti nepieciešami semināri ar uzskatāmām demonstrācijām, KĀ teorija īstenojama realitātē. Protams, var teikt, ka ar to jānodarbojas treneriem, taču iejādes treneru, it īpaši labu un zinošu Latvijā nav tik daudz un to nemobilitāte ir liels ierobežojošs faktors šo zināšanu tālākā nodošanā visiem ieinteresētajiem.

    28. jūnijs, 2011 @ 12.37
  • lolly

    lolly Vai tiesneši ar nupat nostartējušu dalībnieku var aprunāt citus dalīniekus un zirgus publiski un teikt, ka tas un tas ir sū%&?

    28. jūnijs, 2011 @ 14.57
    • Grubaja Krupā » lolly ja arī patiešām kāds ir kādu aprunājis, tad vajadzētu padomāt kāpēc tas tā noticis - ja nepamatoti, tad kāda jēga tērēt laiku un enerģiju, lai ņemtu galvā, galvenais ka pašam tīra sirds un apziņa, ka viss darīts pēc labākās sirdsapziņas. savukārt, ja "aprunāšanai" bijis pamatots iemesls, tad nevis tērēt laiku un enerģiju cepoties par to virtuālajā vidē, bet iet seglot zirgu un strādāt, lai citreiz vairs nedotu pamatu nekādai aprunāšanai. nevajadzētu aizmirst, ka nav dūmu bez uguns. un ir vēl viens labs teiciens - suņi rej, bet karavāna iet tālāk. tā jau protams katra paša izvēle, iet uz priekšu, augt, attīstīties vai palikt kopā ar suņiem bezjēdzīgi un spītīgi turpināt kvankēšķēt par vienu un to pašu.

      28. jūnijs, 2011 @ 16.22
  • _draugiem_220464

    Kristina Rozite Mums katram ir tiesības uz savu viedokli. Kā to katrs pasniedz, tas jau ir katra cilvēka ētikas un audzināšanas jautājums.

    28. jūnijs, 2011 @ 15.17
  • Jānis Nepiedalos iejādes sacensībās, tā ka neesmu nevienā no ieinteresētajām pusēm, bet arī man šķiet, ka ar elementārām ētikas un pieklājības normām ar jāšanas sportu saistītajām personām ir pašvaki... :( Diemžēl salīdzinoši spilgti tas ļoti bieži izpaužas tieši Keistos un tur esošajā sabiedrībā... :(

    28. jūnijs, 2011 @ 15.18
  • _draugiem_445435

    Evita Baradovska Piekrītu ikvienam Tevis rakstītam vārdam, izņemot šo - "Mums katram ir tiesības uz savu viedokli. Kā to katrs pasniedz, tas jau ir katra cilvēka ētikas un audzināšanas jautājums." Zelta likums tiesnešiem, patiešām likums, tiesnesis nedrīkst paust savu viedokli publiski, nekādā formā, ne glaimojošā, ne aizskarošā. Tiesnesis tiesā, nevis spriedelē, aprunā vai komentē. Tiesnesis savu viedokli pauž rakstiskā veidā, īsos komentāros uz vērtējuma lapas. Neko nezinu par konkrēto situāciju, bet jāatceras, ka tiesnesis var nest atbildību par šāda tipa viedokļa paušanu trešajai personai. Nacionālās kategorijas tiesnesim tas visticamāk nebūs nekas vairāk par pirksta pakratīšanu, bet starptautiskās kategorijas tiesnesim tas būs bargs naudas sods. Atliek tikai uzrakstīt oficiālu, pamatotu pretenziju. Šinī gadījumā tas nebūs iespējams, jo stāsts vispār tāds no sērijas viena tante otrai teica, rindā uz tualeti gaidot...

    1. jūlijs, 2011 @ 11.39
  • _draugiem_4186666

    Karīna Nikolaisone(Krēķe) Piekrītu Tevis teiktajam par zemo līmeni zemajās grupās. Tas gan būtu atiecināms ne tikai uz iejādi, zems ir arī konkūrā. Un mans viedoklis ka treneru darbs ar jauniešiem un bērniem , protams ne visās sekcijas un klubos, ir neapmierinošs.Ja šādi turpināsim pie ievērojamiem rezultātiem netikt. Iejādē gan tiesāšanu gribētos stingru, bet arī patiesu. Esmu sēdējusi klāt pie atzīmju likšanas un labi atceros neuzrakstītos komentārus par ielikto atzīmi.Tā arī tiesāt nevar katrai atzīmei ir savi kritēriji par ko šo atzīmi liek, tāpat kā skolā skolniekam liek atzīmi, un pie šiem kritērijiem būtu jāpieturas arī tiesnešiem. Tas jau gan tikai mans viedoklis par tēmu...

    6. jūlijs, 2011 @ 11.04
  • _draugiem_1039682

    Ieva Aleksandrova-Eklone Paldies, Kristīna, par šo vēstuli! Pilnīgi piekrītu, ka I un II grupā tiesnešu vērtājumi ir ļoti maigi, un saprotu kādēļ - lai "neaizbaidītu" tā jau nelielo jātnieku daļu, kas pievērsušies iejādei. Un rezultāts jau redzams - kā neglauda pa spalvai jūtīgās iesācēju dvēseles, tā uzreiz -"tiesnesi ziepēs". Mūsdienu tehnoloģijām pateicoties, ikvienu startu var safilmēt ciešamā līmenī pat ar mobilo telefonu. Apskatiet savu sniegumu, salīdziniet to ar pārējiem un varbūt tad - ievietojiet to publiskai apskatei, piemēram, šajā mājaslapā un izsaktiet savas domas, kurā elementā Jūsu un tiesneša domas nesakrīt. Tā kā pati esmu iesācēja, es arī būtu ļoooti PAR "izglītojošiem semināriem I-II shēmas jātniekiem ar uzskatāmiem demonstrējumiem", kā rakstīja Sigita. Un par sagatavotības līmeni runājot, ir vēl viena problēma - mums visiem ļooooti pietrūkst treniņmaču iejādē, kur pārbaudīt savus un zirga "nervus". Atliek startēt LK posmos un rādīt cik ļoti vēl nemākam jāt - jo nav jau sacīkšu pieredzes:( Varbūt kāds stallis varētu šovasar vēl pagūt "labot" šo situāciju un sarīkot treniņsacīkstes iejādē iesācējiem?

    6. jūlijs, 2011 @ 13.00
    • Jānis » Ieva Aleksandrova-Eklone +++ par treniņsacensībām iesācējiem, jo to praktiski nav...

      6. jūlijs, 2011 @ 16.55
  • _draugiem_4503565

    Draugiem lietotājs Neesmu profesionaale,drīzāk varu saukt sevi par hobiija jaatnieku,bet ar naakotnes domu iejaade:),tapēc saku-jebkuraa limenii ,lai kko ieguutu vajag maaciities,un arii uz veciem lauriem izbraukt nevar....un ,lai kko iemācītos ,jāsāk ,(kas no kurienes kapēc utt),nevis labs treneris ,u peec 3men jau sacenes...piekrītu Kristīnai,bet diemžēl,taa nav vienījā lieta ,arī konkūrā ,cik zinu ir līdzīgi.....,vnk es uzskatu,ka tiešām ir pamatīgāk jāvērtē ,un jābūt arī pamat standartiem,un iejāde nav viegla,tas nav 1 gada darbs.

    7. jūlijs, 2011 @ 23.05
  • _draugiem_158185

    Anna Vainute Doma jau ir laba un precīzi formulēts fakts par to, ka līmenis iejādē ir zems. Taču nedomāju, ka to var attiecināt tikai uz mazo shēmu grupām. Domāju, ka tiesneši cenšas padarīt savu darbu pēc iespējas labāk un objektīvāk, taču viena neliela piebilde- jāvērtē ir stingrāk. Un to es saku viena vienkārša iemesla dēļ- aizbraucot uz starptaustiskajiem mačiem lielākoties mūsu jātnieki ne tuvu nevar iegūt rezultātu, kāds tiem ir mājās pie mūsu tiesnešiem. Vai tad tie pēkšņi izbraucot ārpusē sāk jāt sliktāk???!!!! Manuprāt līmenis ir tāds, kāds tas ir, taču lai to reāli apzinātos, šķiet, nepieciešams starptautiska tiesneša vērtējums. Varbūt ir laiks beidzot pārstāt žēlot tos jātniekus un sākt tiesāt tā, kā tie patiesībā jāj?!

    8. jūlijs, 2011 @ 13.49
  • Kate

    Kate Piekrītu Kristīnei. Bet, diemžēl, jāatzīst, ka ne vienmēr arī vaina ir jātniekā, īpaši jau augstākās shēmās, kur nereti tomēr tiesnesis ieliek to labo atzīmi tam, kas sēž zirga mugurā, nevis par to, kā tiek izjāta shēma, un tas jau nu gan ir negodīgi attiecībā pret tiem, kuri tiešām cenšas un shēmā parāda labāku kontaktu ar zirgu, veic labāk elementu izpildi utt. Nu ir tā, nevarat nepiekrist!!

    4. augusts, 2011 @ 8.20
  • Kate

    Kate Par Annas Vainutes rakstu. Piekrītu arī Tev, bet peiņemu, ka tiesneši atzīmes velk uz augšu arī tā iemesla dēļ, lai uz citu valstu fona neizskatītos galīgi nožēlojami mūsu iejādnieki ar saviem zemajiem procentiem. Turklāt, domāju, ka mūsu jātnieki kaut reizi pa gadu būtu ar mieru samaksāt augstāku starta maksu, lai tikai tiktu pie "svaigiem" tiesnešīem - neitrāliem, kuri nevērtē konkrētu cilvēku, kas jāj bet vērtē cilvēku un zirgu kopumā, kurus nepazīst.

    4. augusts, 2011 @ 8.27
  • Pokemon

    Pokemon Lasot dažādus rakstus arhīvā uzgāju šo. Nerunājot par šo konkrēto situāciju, mani aizskāra Kristīnas komentārs par jātniekiem mazajās shēmās. Taisnības labad gan jāatzīmē, ka neesu mazo shemu jajejs- tapec mani pec butibas tiesnesu vertejums neskar! Par tiesāšanu lielākās shēmās - vai mums ir ar ko lepoties? Atzīmes nav par augstu? Ja nu kāds zirgs ir bijis ar tik labu veselību ka ticis līdz lielākām shèmām, tad vinam var dot tikai medaļu! Jo ar mūsu "sportistu" jāšanu reti kuram tas izdodas! Sabalansētu, neforsētu jāšanu var uz vienas rokas pirkstiem saskaitīt! Pie mums diemžēl zirgus jau sūta pensijā tādā vecumā kā citur tie tikai sāk savas sporta gaitas lielākajās shēmās! Tāpēc tad jau skatīsim situāciju kopumā un atzīsim, ka līdz sportam mums vēl tālu visos līmeņos tiesneši piever acis un pieliek bonusiņus arī lielajās shēmās savadak mums iejadē nebūtu, kas jāj....

    27. jūnijs, 2014 @ 22.37

Komentējiet

Zirgam.lv
Draugiem.lv pase