3. aprīlis, 2017 | Inventārs

Informāciju apkopoja un iesūtīja pajūgu braucēja Dzintra Blūma.
Vēlos padalīties ar zirgam.lv lasītājiem savā pieredzē par ratu izvēli, lai pēc iespējas izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem ieraugot pasūtījumu.
Kopš nodarbojos ar pajūgu braukšanu pati esmu iegādājusies vairākus ratus un palīdzējusi ar padomu to iegādei arī citiem, tādēļ zinu, ka vispirms katram jātiek skaidrībā par to, kādiem mērķiem iegādātie rati domāti. Visbiežākie pielietojuma veidi ir tūristu vizināšana vai sports.
Izrādās piedāvājums no ratu ražotājiem ir tik plašs, ka bieži apmulstam un izvēlamies pirmkārt pēc lētākās cenas un tikai. Taču analizējot jebkuru ratu izmantošanas jomu, vispirms savu vajadzību vislabāk apsvērt jau iepriekš un „neiekrist” uz nekvalitatīvu piedāvājumu.
Šoreiz vairāk par ratiem ar visplašāko pielietojumu. Vispirms jautājumi: tūristu vizināšanai vai treniņiem, pilsētā vai apvidū, ar vienu vai diviem zirgiem, un kādi ir šie zirgi, neliela auguma, sportiski, vieglā tipa vai smagāki, braucamie. No tā atkarīgs cik pasažieru vietas var būt ratos, jo vidēja auguma divjūgs pilsētā uz laba seguma viegli vizinās 8 – 10 pasažierus, kamēr apvidū ar reljefu un pa smilšainiem ceļiem jau ar 6 – 7 būs pietiekoši. Vienam zirgam, protams, pasažieru skaits būs attiecīgi vēl mazāks.
Nākošais svarīgais jautājums – kādi ratiem ir riteņi. Piedāvājumā parasti ir divu veidu: pumpējamie un cieti gumijas (obligāti nepieciešami starptautiskās CAI2* un augstāka līmeņa pajūgu braukšanas sacensībās).
Pumpējamie riteņi
Plusi – rati ripo mīkstāk, riepas var pasūtīt dažāda biezuma (platuma) un jo tie platāki, jo zirgam vieglāk vilkt pa mīkstu grunti (riteņi tā negrimst iekšā).
Mīnusi – braucot ar mīkstākām riepām (zemāku atmosfēras spiedienu tajās par 3) vai vedot pārāk daudz pasažierus it īpaši pa nelīdzenākiem ceļiem riepas tāpat kā mašīnām (ar iekšējām kamerām) mēdz plīst. Iesaku uzreiz pasūtīt vienu rezerves riteni un tāpat arī pāris iekšējās kameras un kādu „virsdeķi”. Labāk jau ratus iegādājoties vienoties ar ražotāju par iespēju pasūtīt rezerves daļas.
Cietie gumijas riteņi
Plusi – izskatās elegantāk, nebūs pārsteigumu ar caurām riepām un, ja nebraucat pa grantētu vai akmeņainu ceļu, tad kalpos ilgāk.
Mīnusi – cietāka amortizācija, riteņi ir šaurāki, uz mīksta pamata (irstoša smilts, dubļi, sniegs) vairāk grimst un zirgam grūtāk vilkt. Sliktākas kvalitātes ratiem vai arī vienkārši no „vecuma” (5 – 7 gadi) pat daudz nebrauktiem ratiem cietā, līmētā gumija var sākt atdalīties no metāla virsmas. Restaurēšana maksā 80 – 120 eiro. Iespējams izlīdzēties bojātā vietā gumiju pieskrūvējot, taču tādējādi samazinās riteņa stiprība.
Riteņa lielums un spieķu skaits
70 – 90 cm diametrā ir vidējais, piemērotais riteņa lielums zirgu ratiem. Poniju ratiem riteņi attiecīgi mazāki un to izmērs vairāk atkarīgs no poniju auguma. Spieķu skaits un izskats (gludi, apaļi, plakani, liekti vai rievoti, utt.) pārsvarā ir gaumes jautājums. Ja ceļi ir ļoti nelīdzeni, tad vairāk piemēroti būtu riteņi ar biežāk izvietotiem spieķiem (9 – 14 gab. vienā) un tad tie ir tievāki, ja ritenī ir 6 – 8 spieķi, tad tie ir platāki un atstarpes starp tiem lielākas, tādēļ vairāk iespējas riteni salocīt, sasist uz kāda akmeņa vai celma, ja brauc pa apvidu, jo riteņu metāla stīpa ir ar tukšu vidu. Protams, riteni ir iespējams pasūtīt no monolīta dzelzs, un tad tie ir daudz stiprāki, bet te mēs nonākam pie tā, ja gribam stiprus ratus, kuri nelūzt pie pirmā trieciena, tad tie ir smagi. Bet ja rati ir ļoti viegli, tad saprotams, ka materiāls ir plānāks un tie, iespējams, nav tik izturīgi.
Ratu svars
No 260 līdz 320 kg vienam zirgam un no 330 līdz 430 kg diviem zirgiem ir normāls, nepārspīlēts treniņratu svars.
Jo ratos būs vairāk pasažieru vietu, jo tiem jābūt lielākiem un tas nozīmē, ka tie būs arī smagāki.
Ratu platums
Ieteicamie ratu platumi gan treniņiem, gan vizināšanai ir 138 cm plati vienjūgam un 148 cm plati divjūgam.
126 cm plati rati ir tikai pajūgu braukšanas maratona distancei!
Jo rati platāki, jo tie ir stabilāki. Un domājot arī par pasažieriem kā viņi jūtas šauros ratos aizmugurē, kad sēžot viens otram pretī nav kur likt kājas. Ja rati ir šauri un riteņi atbilstoša lieluma, tad braucējs sēdēs augstu un ratiem ir lielas iespējas viegli apgāzties straujākos pagriezienos.
Atsperojums, amortizatori.
Metāla – plākšņu ir salīdzinoši cietāki un atkal te spēkā likums “jo plānāks, vieglāks un mīkstāks, jo arī neizturīgāks”. Neskatoties uz to, cik biezas un cietas plāksnes būtu – ar svaru un triecienu jebkuras atsperes var atlocīt uz otru pusi un arī salauzt.
Pumpējamas – gaisa, modernākas, neapšaubāmi mīkstākas, bet nedaudz grūtāk kopjamas. Tāpat kā pumpējamiem riteņiem, arī atsperēm regulāri jāseko kāds ir spiediens (3 – 8 atmosfēras) un regulēri jātīra, jāuzmana lai tajās nenokļūst smiltis un netīrumi. Cenā nav lielas atšķirības.
Bremzes
Parasti klientu (īpaši vīriešu), kuri atbrauc pie „zirdziņiem” sievu, bērnu vai draudzeņu dēļ, uzmanību piesaista „Uauuu! Disku bremzes!”. Un tad sākas apspriešana: no kādas automašīnas utt.
Jā, ratiem ir disku bremzes un atsevišķi pedāļi aizmugurējiem un priekšējiem riteņiem (ieteikums tā arī pasūtīt), jo tas garantē lielāku drošību. Vēl ir rokas bremze, kad stāvošiem ratiem var nobloķēt riteņus nekustīgus. Sporta ratiem ir vēl arī trešais pedālis priekšējā tilta sabloķēšanai, taču tā nav ikdienā obligāti nepieciešama ekstra.
Ieteicams pie ražotāja noskaidrot kādas auto markas bremžu uzlikas ir izmantotas, jo pie intensīvas ratu izmantošanas tās vajadzētu mainīt ik pēc pus gada (nodilst tāpat kā automašīnām). Vēlams savlaicīgi nomainīt, nenobraucot tās līdz metālam.
Latvijā visbiežāk tūristu vizināšanai izmanto tā sauktos „treniņa” ratus. Tie ir tik populāri tieši savas ne pārāk dārgās cenas (2200 – 2800 eiro) un plašā pielietojuma dēļ. Pasažieru iekāpšana šajos ratos ir no aizmugures un to sēdvietas ir sānos, kur pasažieri sēž viens otram pretī. Kučiera iekāpšana nav tik ērta (priekšā no sāniem) un jo lielāki riteņi, jo augstāk jākāpj. Priekšā paredzēta vēl viena pasažiera vieta blakus kučierim, bet iespējams pasūtīt arī tā, lai šīs pasažieru vietas ir abās pusēs kučierim. Tad tās varbūt nav tik lielas, bet pietiekoši ērtas un īpaši bērni labprāt vēlas sēdēt priekšā.
Treniņu ratu lielākais pluss ir to plašais pielietojums (zirgu iebraukšana, trenēšana, tūristu vizināšana un pat piedalīšanās sacensībās). Mīnuss? Kas der visam, tas īsti neder nekam …
Pats nosaukums jau izsaka šo ratu īsto pielietojumu, jo ja mēs gribam ar šiem ratiem vizināt tūristus, tad vajag vairāk pasažieru vietu, līdz ar to rati ir pārāk gari un smagi, lai justos ērti piedaloties sacensībās un arī treniņos tas traucē. Un otrādi, ja gribam ratus vairāk sportam, bet papildus izmantot arī vizināšanai, tad par maz vietas pasažieriem.
Taču ir vēl kāds liels „un” – tās ir tūristu pieaugošās prasības. Viņi vēlas sēdēt ratos ar skatu uz priekšu, mīkstos, ērtos sēdekļos, vēlas, lai būtu viegla iekāpšana un izkāpšana, lai rati ripotu līgani un klusi, vēlas nolaižamo/paceļamo jumtu lietus gadījumā un vēl, un vēl … (starp citu arī treniņu ratiem ir iespējams pasūtīt uzliekamu jumtu, lai pasargātu pasažierus no lietus, cena apmēram 700 eiro).
Vizināmie rati
Sākuma cena ir sākot no 4000 eur un dārgāk. Paskatoties ražotāju piedāvājumu varam tikai nojaust cik tālu no mums ir Eiropa šajā tūristu apkalpošanaas jomā. Ja iespējas atļauj, tad ņemot vērā visu iepriekš aprakstīto, katrs atradīs sev piemērotākos un skaistākos ratus vai karietes, kas pamatā domāti divjūgiem un vizināšanai pa asfaltētiem ceļiem. Papildus drošībai tie ir aprīkoti ar mehānisko rokas bremzi. Salīdzinot ar treniņratiem tie ir platāki, garāki un arī smagāki un to pārvadāšanai būs nepieciešama atsevišķa piekabe.
Rati sportam
Latvijas Republikas pajūgu braukšanas Nacionālajos noteikumos, punktā par ekipējumu ir rakstīts ka Latvijā startēt sacensībās var ar jebkuras konstrukcijas un platuma ratiem. Vienīgi maratonā nav atļauts piedalīties ar divričiem. Lai uzsāktu sporta gaitas, Latvijā īpaši rati nav nepieciešami. Vajadzība pēc tiem parādīsies tikai ar laiku, augstāku rezultātu sasniegšanai.
Arī FEI strādā pie tā, lai šis sporta veids kļūtu pieejamāks plašākai auditorijai un tādēļ atceļ daudzus ierobežojumus attiecībā uz ratiem. Viens no tiem – zemāka līmeņa starptautiskās sacensībās atļauts startēt arī ar pumpējamiem riteņiem. Būtiskākās izmaiņas, kuras ir jau spēkā otro gadu atļauj pat visaugstākajā līmenī visās trijās disciplīnās izmantot vienas konstrukcijas ratus! Jābūt tikai atbilstošam ratu platumam (minimālais ratu platums vienjūgiem 138 cm un divjūgiem 148 cm manēžā un konusos, maratonā visām klasēm 126 cm).
Daudzi ražotāji jau piedāvā ļoti labus modeļus, kuriem palielinot asu garumu izmaina ratu platumu, pieskrūvējot papildus dekoratīvus elementus, noņemot maratona kāpsli, nomainot sēdvietu beņķus u.c. tie vizuāli tā mainās, ka visīstākie maratona rati pārvēršas par pietiekoši elegantām manēžas puskarietēm.
Ieteikums visiem kuri gatavojas pirkt lietotus sporta ratus (pēc šīm noteikumu izmaiņām pārdošanā parādās ļoti plašs lietotu maratona un manēžas „Spider tipa” ratu piedāvājums), pārdomāt vai pirkt lietotus vai nedaudz dārgākus un jaunus. Braukt uz sacensībām noteikti ir ērtāk vedot līdzi vienus ratus.
Īss kopsavilkums par pajūgu braukšanas sporta ratiem.
- Treniņiem – ratus ar attiecīgai klasei atbilstošu platumu, stiprus, ērtus un stabilus.
- Sacensībām – jaunajiem noteikumiem atbilstošus ratus ar maināmu platumu atbilstošajai klasei manēžas braukšanai, konusiem un maratonam.
- Rati, jauni, lietoti, plati, gari … tas tomēr nav galvenais. Zirgs un labi iebraukts zirgs! Tas ir galvenais! Tādēļ sākam ar to, ka jūdzam zirgu tādos ratos, kādi nu mums ir un braucam, lai tiktos sacensībās.
Visi laipni gaidīti sezonas arklāšanas sacensībās 22.04.2017. „Zelta ratu” trasē Ķekavas novadā.
Ruslana Paldies , ļoti interesanti un lietderīgi ..