Nedēļas plāns ziemas darbam II

Turpinājums rakstam Nedēļas plāns ziemas darbam I

4. diena – kondīcijas treniņu diena Nr. 2

Mērķis: Turpināt trenēt izturību

Izturību nevar uztrenēt vienas dienas laikā. Regulāri, sistemātiski izstrādāti treniņi šajā ziņā ir neizbēgami.

Ja laika apstākļi atļauj, arī otro kondīcijas treniņu dienu ieteicams organizēt līdzīgi kā pirmo – doties apvidū, 60-90 minūtes ilgā izjādē, turklāt jātnieks var pakāpeniski kāpināt kā kopējo treniņa ilgumu, tā arī atsevišķo posmu ilgumu. Piemēram, var sākt nedēļu ar 60 minūšu treniņu, ko ik nedēļu pagarināt ik par 10 minūtēm, galu galā nonākot līdz 1,5 h garai izjādei. Pēc iesildīšanās soļos ieteicams ķerties pie darba rikšos kalnup un lejup no kalna, variējot gaitas tempu. Arī šo darba posmu ieteicams sākt ar 10 minūtēm, pakāpeniski vairāku nedēļu garumā kāpinot pa 3-5 minūtēm līdz 20 minūtēm kopumā. Pēc atpūtas soļos seko lēkši – sākam ar 5 minūtēm, ko pakāpeniski paildzinām līdz 10 minūtēm. Ja apledojuši ceļi ilgstoši padara šādus treniņus apvidū neiespējamus, tos var aizstāt ar treniņiem uz liela jāšanas laukuma, auļošanas/rikšošanas apļa ar smilšu segumu vai lielākā manēžā (vismaz 30 x 60 m). Tas gan nav tik efektīvi kā izjādes apvidū, jo iztrūkst dažādo pamatu un reljefu elements, tomēr labāk, nekā izlaist kondīcijas treniņu vispār. Pēc iesildes daļas soļos un rikšos, var veikt ilgākas lēkšu reprīzes (10-15 minūtes) puspiesēdē, tāpat variējot tempu kā taisnās līnijās, tā voltos. Treniņš noslēdzas ar atrikšošanos un atsoļošanos.

Padomi ziemas treniņiem:

–       Barošana: sporta zirgam, kas lec 100-120 cm, vai startē I-III grupas līmenī iejādē barošanu šādās kondīcijas treniņu dienās nav nepieciešams mainīt. Šādam zirgam pietiek ar pamata diētas nodrošināšanu – ap 600 kg smagam zirgam pietiek vidēji 3-4 kg spēkbarības dienā, ko papildina ar minerālvielu piedevām un brīvi pieejamu sienu. Barības pielāgošanas nepieciešamība rodas runājot par augstas klases sporta zirgiem, kas startē smagās klases līmenī.

–       Kalšana: ja pamats ziemā ir labs, t.i., ir pietiekams sniega segums, zirgs var iztikt šajā periodā arī bez pakaviem. Nekaltam zirgam ir labāka saķere ar pamatu nekā kaltam. Ja zirgs daudz pārvietojas pa grants un tai līdzīgu pamatu, tam nepieciešami pakavi, jo nagi tiek pārāk daudz noslogoti. Lai jātu pa sniegu līdz speciālas gumijas ieliktņi, kas tiek ievietoti starp nagu un pakavu, neļaujot sniegam saķept nagā.

 

5. diena – relaksācijas diena

Mērķis – atpūta

Kā vienmēr pēc intensīvas darba dienas seko atpūtas diena. Tajā ieteicams vienkārši izkustināt zirgu jāšus, kādas 30 minūtes soļos, rikšos, lēkšos, ar daudz pārejām starp gaitām, ļaujot zirgam stiepties lejup pavadā, vai arī to pašu prasot kordā. Iejādes zirgiem šajā dienā kā alternatīvu var piedāvāt kavaletti vingrinājumus: pāris nelielu šķēršļu pārvarēšana ne tikai ienes ko jaunu apnicīgajā manēžas darbā, bet arī veicina koncentrēšanos un palīdz atslābināt muguras muskulatūru.

Vēl viena atpūtas iespēja ir doties pastaigās ar zirgu pie rokas vai jāšus. Ja ir pieejams zirgu staidzināmais karuselis, var izmantot to, lai gan jāšanu tas neaizstāj. Tāpat lieliski kustības var nodrošināt plaši aploki ar labu pamatu.

 

6. diena – treniņu diena Nr. 2

Mērķis – Sagatavošanās nākamajai sacensību sezonai

Otrajā nedēļas treniņu dienā tiek atkārtotas tās pašas lietas, kas pirmajā treniņu dienā un pieslīpētas pēc nepieciešamības.

Ja iepriekšējā treniņu dienā strādājām pie pleca, voltu samazināšanas un paplašinātajiem lēkšiem, tad atkārtojam tos. Ja šie elementi vairs nesagādā grūtības, tad var izvēlēties jaunus – piemēram, serpantīnu trijās cilpās rikšos, vēlāk arī lēkšos ar pārejām caur soļiem uz viduslīnijas. Apstāšanās pie borta, atkāpināšana un tūlītēja izsūtīšana uz priekšu uzlabo “caurlaidību” un liek vairāk svara uzņemt uz pakaļkājām. Ja jātnieks ir pārliecināts par savu komandu iedarbību un spējām noturēt zirgu taisnu, var paprasīt atkāpināšanu manēžas vidū.

Savukārt konkūristiem joprojām ieteicams izmantot kārtiņu darbu, lai uzlabotu zirga uzmanību, “caurlaidību” un muguras elastīgumu. Soļos tiek novietotas trīs kārtiņas ar 0,80 – 1,10 cm atstatumu savā starpā gar manēžas garo sienu vai 3-4 metrus no borta.  Jātnieks var rikšot līdz kārtiņām, pirms tām pārvest zirgu soļos un ļaut zirgam enerģiski soļot pāri kārtiņām, pēc tam uzreiz pacelt zirgu rikšos. Tādā veidā zirgs iemācīsies “caurlaidīgāk” reaģēt uz jātnieka komandām un uzlabosies soļu plašums un elastīgums. Rikšos var uzlikt sākumā trīs, vēlāk arī četras kārtiņas ar 1,30 – 1,40 m atstatumu uz taisnes. Šāds vingrinājums uzlabo soļu vienmērīgumu un pakaļkāju aktivitāti. Kā alternatīvu var uzlikt rikšu kārtiņas voltā – piemēram, ik pa 4 kārtiņām vienā volta malā un tik pat daudz pretējā. Pāri šīm kārtiņām ieteicams rikšot nevis voltā, bet gan astotniekā, mainot virzienu no viena kārtiņu kopuma uz otru. Tā var krietni uzlabot caurlaidību, nostādnes un ieliekumu.

Optimālam spēka treniņam var voltā pie A burta uzstādīt četras rikšu kārtiņas ar 1,20 m atstatumu, bet pie C – četras lēkšu kārtiņas ar 3,30 m atstatumu. Šāds vingrinājums, kas ietver sevī biežas pārejas no gaitas gaitā, liek zirgam vairāk sakopoties un koncentrēties, kas galu galā uzlabo tā jājamību.

 

7. diena – ko sirds kāro!

Mērķis: Noslēgt līdzšinējo nedēļas darbu ar prieku.

Pēdējā nedēļas treniņu diena noslēdzas atkarībā no tā, kā ir pagājusi šī nedēļa. Ja jātniekam izdevies panākt visus mērķus un zirgs ir centīgi sadarbojies treniņos, ir bijis paklausīgs, caurlaidīgs un elastīgs, tad īstā izvēle būs diena aplokā vai ganībās. Zirgs var brīvi kustēties un atslābināties. Ja šāda iespēja nav pieejama, tad var doties relaksētā izjādē apvidū soļos, kādas 45-60 minūtes ilgi. Dažiem zirgiem, kuriem nedēļas gaitā treniņos nav izmantotas kārtiņas, var piedāvāt brīvos lēcienus. Svarīgi ir paturēt prātā, ka nav jācenšas uzstādīt maksimāli augstumi, bet gan vairāk jāpiedomā pie vingrinājumiem, kas palīdzēs uzlabot muguras elastīgumu, motivēs zirgu un dos tam iespēju pašam domāt un risināt iespējamas problēmas un uzdevumus. Tāpat var brīvajos lēcienos uzstādīt ģimnastikas rindas.

Konkūra zirgiem sezonas laikā jau tā nākas pārvarēt daudz šķēršļu, tādēļ ziemas atpūtas laikā tiem pilnībā pietiek ar kārtiņu darbu, un viņiem brīvie lecieni nav nepieciešami kā regulāra treniņu sastāvdaļa. Reizēm gan šāda lekšana brīvībā, bez jātnieka, ir lietderīga, ja zirgam jāuzlabo līdzsvars, pašapziņa un distances izjūta.

St.Georg

Atpakaļ

Komentējiet

Zirgam.lv
Draugiem.lv pase