Korekta iejādes trenēšana un stabili pamati sacensību laukumā

Vai Jūs ziniet atšķirību starp labu, augsti novērtētu iejādes voltu un sliktu voltu? Ja Jūs izjāsiet apaļu 20 metru voltu, kas ir uzsākta un pabeigta pie pareizā burta, vai ar to pietiks, lai nopelnītu atzīmi 8? Atbilde uz šo jautājumu ir – nē. Kaut arī ģeometrija un precizitāte spēlē lielu lomu sacensību laukumā, pati svarīgākā lieta, ko tiesneši sagaida ir ‘’korekti pamati un zirga trenēšana, kas ir uz pareizā ceļa’’. Sāciet šādi domāt un parādiet sava zirga pārliecinošos iejādes pamatus, lai nākamajās sacensībās dabūtu 8! Šeit būs daži padomi, kā to izdarīt efektīvāk:

Korekta iejādes trenēšana vai ‘’pavirša iejāde’’?

Iejāde ir progresīva apmācība, kas pareizi attīsta zirga muskuļus. ‘’Pavirša iejāde’’ dara tikai pretējo. Iejādes tiesnesis var pamanīt, vai zirgs tiek trenēts ar pareizām metodēm vai nē, pat ja tas tikai stāv uz vietas. Piemēram, sasprindzis kakla apakšējais muskulis liecina par pretošanos. Ja zirgs ir plats aiz ausīm un šaurs pie skausta , tā ir vēl viena pazīme, ka tiek pielietotas nepareizas trenēšanas metodes. Viens no pareizas iejādes trenēšanas galvenajiem mērķiem ir relaksācija. Ja kakls un augšējās līnijas muskuļi nav pareizi attīstīti, tas norāda uz to, ka kakla muskuļi ir savilkti un pretojas treniņu laikā, kas noved pie galvas un žokļa sasprindzinājuma un stīvuma, un tad zirgs nevar pareizi uzņemt trenzi (pamēģiniet sasprindzināt savu kaklu un runāt vienlaicīgi, tad Jūs redzēsiet, ka tādā veidā nav iespējams atbrīvot žokli un lūpas). Ja arī zirgs ir pareizā iejādes rāmī, tā nepareizā muskuļu attīstība norāda uz to, ka zirgs pretojas trenzei. Nepareiza zirga muskuļu attīstība, it īpaši uz kakla augšējās līnijas tikai palīdzēs veiksmīgāk norādīt uz ‘’paviršu iejādi’’. No tiesnešiem nav iespējams noslēpt stingru kakla apakšējo muskuli, pretošanās muskuli, bet ar pareizu iejādes strādāšanu Jūs ar lepnumu sacensībās varēsiet parādīt sava zirga pareizi attīstītus augšējās līnijas muskuļus.

Muskuļu izveidošana prasa aptuveni 6 mēnešus. Tas ir iemesls, kāpēc ir svarīgi pareizi trenēt zirgu katru dienu. Bet kā Jūs varat zināt, ka esat uz pareizā ceļa? Iejādes klasiskās trenēšanas metodes tika izstrādātas gadsimtiem, ko pierāda grieķu ģenerāļa Ksenofona grāmata ( apmēram 400 g. p.m.ē.). Lai nodrošinātu klasiskos principus mūsdienās, ir izstrādāta ‘’Iejādes Treniņu Piramīda’’ vai ‘’Treniņu Skala’’. Šie soļi ir vispārīga pamācība priekš pareizas iejādes zirga attīstības. Atbilstoši attīstīta muskulatūra pasargā zirga locītavas, stiegras, muskuļu saites un paildzina tā mūžu.

Izmantojiet šo iejādes treniņu piramīdu, kā sacensību rokasgrāmatu:

1. Ritms.

Korekts, skaidrs ritms no Jūsu zirga naga piesitieniem parāda tiesnešiem, ka Jūsu zirgs ir vesels un ir pieskaitāms pie sportista, kurš iederas sacensību arēnā – tas ir labs sākums, lai nopelnītu 8! Būtībā ritms ir pieskaitāms pie zirga veselības raksturojošiem faktoriem; klibam zirgam vai slimam zirgam nav stabils ritms. Arī zirgi, kuri nav atbrīvojušies, kuru muskuļi ir saspringti, uzrādīs neskaidru ritmu. Kā arī nelīdzenu ritmu uzrādīs jauni zirgi, kuriem vienkārši vēl nav pietiekami daudz spēka, lai ilgi izpildītu sarežģītus elementus. Ritms ir soļu secība un tīra soļu, rikšu un lēkšu koordinācija. Ritms būtu jāizceļ ar enerģiju un atbilstošu, vienmērīgu tempu.

2. Relaksācija.

Atbrīvoti zirga muguras muskuļi, pleci un kakls dos skaidru ziņu tiesnešiem, ka Jūs esat gatavi nopelnīt atzīmi 8! Relaksācija ir garīgs un fizisks zirga stāvoklis. Vai Jūsu zirgs ir atbrīvojies? Pirmā vieta uz ko būtu jāskatās, lai gūtu atbildi uz šo jautājumu ir zirga mugura – vai tā šūpojas, vai ir stīva? Kad zirgs ir atbrīvojis muguru un šūpo to atbilstoši kāju ritmam, arī jātniekam ir ērti sēdēt seglos. Zirga pleci ir vēl viena vieta, kur var skatīties, lai redzētu vai zirgs ir atbrīvojies. Ja zirgs steidzas un rikšo tik ātri kā šujmašīna, tā pleciem nav laika atbrīvoties. Dodiet laiku savam zirgam, lai tas var atbrīvot savus plecus, palēninot tā gaitu un atkārtojot vienkāršākus elementus. Pēc tam Jūs varat pārbaudīt zirga kaklu, lai tas būtu maigi ieliekts un stieptos nedaudz uz leju. Ja zirga kakls ir pārāk nosprindzināts, tas nozīmē ka kakla apakšējais muskulis par daudz tiek nodarbināts un tiek attīstīts nevajadzīgais muskulis. Kad zirgs ir pilnībā atbrīvojies, tas pieņem jātnieka komandas, kustās ar mīkstu muguru, ieliecas ar visu ķermeni un bez pretošanās spēj pagarināt un sašaurināt soļa garumu. Atbrīvotība ir uzticība, ko jātnieks iegūst ar pacietīgu darbu daudzu stundu garumā.

3.Kontakts.

Vienmērīgs un nosvērts kontakts no zirga mutes līdz Jūsu rokām noteikti atstās iespaidu uz tiesnešiem, ka esat atraduši un attīstījuši kopīgu valodu ar savu zirgu, kas būtu novērtējams ar 8! Tiesneši negrib redzēt galvas mētāšanu, iešanu aiz pavadas, pavadu raušanu ārā no jātnieka rokām un galvas šūpošanu, lai izvairītos no kontakta. Šīs pazīmes tiesnešiem liecina, ka Jūs vēl tikai meklējat kopīgu valodu ar savu zirgu, bet neesat to vēl atraduši. Kontakts ir trenzes uzņemšana caur muguru. Ja jūs varat paradīt, ka spējat noturēt vienmērīgu kontaktu mainot kustības virzienu, tad Jūs noteikti esat uz pareizā ceļa, lai iegūtu 8, kaut gan augstākais pārbaudījums ir noturēt kontaktu pārejās. Jā, zirgi tāpat kā mēs kļūst nervozi, uzvilkti un pat mēdz sastingt pāreju laikā! Ja Jūs varat pārliecināt savu partneri, ka Jūs esat viena komanda arī taisot pārejas, tad Jūs noteikti dabūsiet augstu novērtējumu. Kontakts rada maigu sadarbību starp jātnieku un zirgu, un atbilstošu reakciju no tā.

4.Impulss.

Impulss nodrošina nepieciešamo kustību amplitūdu rikšos un lēkšos. Daži zirgi piedzimst jau ar dabas dotu impulsu, dažiem vajag gadiem trenēties, lai to iegūtu. Nav svarīgi, kā Jūs iegūstat impulsu savam zirgam – vai tas ir iedzimts vai iestrādāts, Jūs redzēsiet, ka tā ir kvalitāte, ko ir grūti kontrolēt. Un tas ir iemesls, kāpēc tiesneši dos Jums augstāku novērtējumu, ja Jūsu zirga kustībām būs labs impulss. Viss padodas vieglāk rikšojot lēnā, slinkā riksī, bet kad Jūs prasiet zirgam kustēties vairāk uz priekšu un enerģiskāk, kontakts paliek stingrāks un paliek grūtāk nosēdēt seglos. Tie ir iemesli kāpēc impulss ir tikai ceturtajā vietā. To vajadzētu attīstīt tikai tad, kad zirgs ir atbrīvojies un ar vienmērīgu kontaktu. Impulsu palieliniet lēnām un prasiet uzmanīgi, lai nezaudētu ‘’relaksāciju’’ un ‘’kontaktu’’. Impulss rodas ar palielinātu enerģiju un grūdieniem, kas nāk no pakaļkājām un gurniem. Vidējas gaitas var panākt ar impulsu, zirga vēlmi kustēties uz priekšu, muguras lokanību un pakaļkāju darbību.

5.Taisns zirgs

Slavenais mākslinieks Leonardo de Vinči bija pārsteidzošs – viņš mācēja vienlīdz labi rakstīt ar abām rokām. Attīstiet tādu pašu simetriju savam zirgam, lai iegūtu 8! Pēc dabas, katrs zirgs ir līks – iekritis uz vienu pusi un stīvs uz otru pusi. Zirgi katru savu ķermeņa pusi, tāpat kā cilvēki, izmanto atšķirīgi. Ar atbilstošiem iejādes vingrinājumiem ir iespējams panākt taisnu, simetrisku zirgu. Zirgs ir taisns, ja tā priekšējo nagu nospiedumi smiltīs sakrīt ar pakaļkāju nospiedumiem gan uz taisnas līnijas, gan voltā. Zirgam nebūtu jāizmet plecs vai jāsagāž pakaļkājas uz iekšpusi, tad tas vairs nav taisns. Taisnums ir balanss un uzlabota saskaņošana starp zirga priekšējo un aizmugurējo daļu.

6. Sakopojums

Sakopojums sākas no 2.grupas shēmām un turpina pieaugt līdz Lielajai balvai. Lai arī pastāv dažādi sakopojuma līmeņi, iekšējā gurna pazemināšana ir obligāts nosacījums visiem sakopojumiem. Tā ir viena no prasībām, ko tiesneši meklēs Jūsu zirgā, kopā ar palielinātu iedarbību un vieglumu ar zirga ķermeņa priekšējo daļu. Zirgs var parādīt sakopojumu, kad tā svara centrs ir pārnests otrādi, uz zirga aizmugurējo daļu. Tāda darbība padara vieglāku kontaktu un palielinātu kustīgumu priekšējai daļai. Zirgs ir spiests pazemināt savu gurnu daļu un rada augšupejošu iespaidu. Jebkuru shēmu, kas tiek jāta bez pareiza sakopojuma, augstāk par 2.grupu, tiek uzskatīta par ‘’paviršu iejādi’’.

7. Precizitāte un pareiza ģeometrija.

Tikai pēc tam, kad Jūs ar savu zirgu varat parādīt augstāk pieminētās dotības, precizitāte un pareiza ģeometrija sāk spēlēt kādu lomu iejādes laukumā. Bez korektiem pamatiem, pirmkārt ritmu, otrkārt relaksāciju, kontaktu, impulsu, taisnumu un visbeidzot sakopojumu, jātnieks un viņa zirgs noteikti nav uz pareizā ceļa un jāj ‘’paviršu iejādi’’, lai arī sacensību laukumā visi elementi tiek izpildīti pie pareizajiem burtiem.

Rakstu sagatavoja Linda Josta pēc Dressage Art materiāla

Bilde: Starquarry.com

Atpakaļ

7 Comments

  • Jātniece

    Jātniece Ļoti noderīgs un precīzi iejādi raksturošs un aprakstošs raksts. Taču vēlējos lūgt, ka varbūt nākošais solis varētu būt aprakstīt konkrētus vingrinājumus gan zirgam, gan jātniekam, lai attīstītu šos pareizos muskuļus. :)

    29. marts, 2012 @ 21.28
  • Sigita

    Sigita Šī skala ir teicams instruments treniņiem, pie tās vajadzētu pieturēties visiem, kas vēlas klasiski trenētus zirgus.

    29. marts, 2012 @ 21.46
  • _draugiem_291400

    Sabīne Anna Irbe Nu tad beidzot sagaidīju rakstu par iejādi :)) Biežāk tādus rakstus, jo tie skaidri un saprotami izskaidro lietas, kuras ikdienā aizmirstam. Paldies! :)

    29. marts, 2012 @ 21.50
  • Iejadnieks

    Iejadnieks Ļoti labs un noderīgs raksts!Var piekrist, ka vajadzētu vairāk tādus rakstus un arī rakstus ar vingrinājumiem, lai cilvēki saprastu, kas tad īsti galvenais ir iejādē un kā to panākt.Tikai žēl, ka ne visi mūsu Latvijas tiesneši šeit pieminētās lietas vērtē visaugstāk,konkrētāk, mazajās shēmās.Tādejādi tiem, kas jāj mazās shēmas (parasti bērniem) jau rodas nepareiza izpratne par to, kas īsti ir pareizi un tad lielākās shēmās tiesneši to sāk vērtēt un vairs rezultāti jau nav tik labi, jo, kad mazajās shēmās pie tā tieši bija jāpiestrādā (ritms,impulss,atbrīvotība), tika strādāts pie citām lietām.

    29. marts, 2012 @ 23.18
  • Lorete

    Lorete Lielisks raksts, kurā tiek izskaidrotas daudziem nesaprotamās pozīcijas atzīmju lapā. Pilnai laimei trūkst tikai vingrinājumu konkrēto prasmju un īpašību pilnveidošanai!

    30. marts, 2012 @ 7.27
  • Rosalinda

    Rosalinda Ļoti labs raksts, kas attiecas ne tikai uz iejādniekiem. Arī konkūristiem un brīvā laika hobijjātniekiem vajadzētu pievērst uzmanību pareizu iejādes pamatu apgūšanai.

    1. aprīlis, 2012 @ 15.16
  • Marika

    Marika Paldies Lindai - fantastisks, kvalitatiivs raksts!!

    5. aprīlis, 2012 @ 12.17

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Zirgam.lv
Draugiem.lv pase