„ Ātrie” padomi, kā labāk izsēdēt manēžas rikšus

Viens no visbiežāk uzdotajiem jautājumiem jāšanas treneriem ir „Kā es varu labāk izsēdēt manēžas rikšus?”. Sekojošie padomi no jāšanas sporta ekspertes Džeinas Savoī (Jane Savoei) palīdzēs tikt galā ar šo tik izplatīto problēmu:

1. Vispirms, pats svarīgākais noteikums – zirgam ir jābūt kontaktā, jāakceptē pavadas un trenzes iedarbība. Ja zirga mugura ir ieliekusies, stīva, savilkta, cieta, Jums būs neiespējami ērti sēdēt – un tāpat arī Jūs ar izsēdēšanas mēģinājumiem liksiet arī zirgam justies neērti!

2. Sekojošas komandas jādod, lai zirgs būtu kontaktā: jāsakļauj abi apakšstilbi tā, it kā prasītu gaitas paplašinājumu vai vidēju gaitu. Burtiski sekundi pēc tam, kad sajutīsiet zirga pakaļkājas paliekam aktīvākas, sakļaujiet ārējo roku durītē, lai notvertu, saglabātu, pārstrādātu un novadītu šo enerģiju atpakaļ līdz pakaļkājām. Aptuveni trīs sekundes saglabājiet abas kājas un ārējo roku sakļautas kā iepriekš aprakstīts. Ja zirgs šo trīs sekunžu laikā sāk izliekt kaklu uz ārpusi, ar viegliem iekšējās rokas paspiedieniem lieciet tam saglabāt kaklu taisnu. „Samīkstiniet” rokas iedarbību un atgriezieties pie vienmērīga kāju un roku spiediena.

3. Palēniniet rikšus, jājiet par vienu ātrumu mazākā gaitā, un, kad spējat mierīgi un ērti izsēdēt rikšus, palieliniet impulsu uz pāris soļiem katru reizi. Tad atgriezieties atkal pie lēnāka tempa.

4. Panāciet kontaktu ar zirgu atvieglotajos rikšos. Kad zirgs ir noapaļojies, iesēdieties manēžas rikšos uz pāris soļiem. Pirms sākat just, ka gribat iekrampēties ar kājām, pārejiet atkal uz atvieglotajiem rikšiem. Sakārtojiet savu ķermeņa pozīciju, atslābiniet kājas, atkal iesēdieties uz pāris soļiem.

5. Pārmetiet krusteniski kāpšļus pāri seglu priekšējam lokam. Jājiet atvieglotos rikšus bez kāpšļiem, līdz nogurst kājas. Kad kājas ir nogurušas, nav iespējams ar tām krampēties un automātiski izdodas iesēsties dziļāk.

6. Pievērsiet uzmanību saviem gurniem – ievērojiet, kā tie atveras un aizveras soļos. Imitējiet to pašu kustību manēžas rikšos. Jo brīvāki ir gurni, jo vieglāk Jums būs izsēdēt līdzi zirga kustībai.

7. Iedomājieties, ka esat vēderdejotājs/a. Kustinot savus gurnus, pie sevis atkārtojiet kādu frāzi no latīņu vai līdzīgu deju repertuāra.

8. Ar iekšējo roku pieturieties pie seglu priekšējā loka. Izmantojiet šo roku, lai ievilktu sevi dziļāk seglos un iemācītos izjust kā tas ir – sēdēt tuvāk zirgam manēžas rikšos.

9. Atslābiniet ceļus un augšstilbus, uz pāris centimetriem atvirzot tos no segliem uz brīdi, tad ļaujot tiem brīvi piekļauties segliem un atkārtojot atkal pirmo darbību. Ja Jums ir tieksme iekrampēties ar ceļgaliem vai savilkt uz augšu kājas, Jūs sevi tikai izstumsiet ārā no segliem.

10. Paņemiet nodarbības kordā. Tas ir labākais veids, kā izveidot neatkarīgu uzsēdi tā, lai varētu mierīgi izsēdēt manēžas rikšus. Neizmantojiet ne pavadas, ne kāpšļus. Ļaujiet kordojošai personai zirgu vadīt un kontrolēt tā ātrumu. Veiciet tādus vingrinājumus, kuros kustinat vienu ķermeņa daļu, kamēr pārējais ķermenis paliek nekustīgs (šķērītes ar kājām, apļošana ar rokām utt.). Tāpat praktizējieties dziļi iesēsties seglos kā gaitas laikā, tā arī pārejās uz ātrāku vai lēnāku gaitu.

Informāciju sagatavoja Sigita Eitcena

Avots: St. Georg

Atpakaļ

Komentējiet

Zirgam.lv
Draugiem.lv pase